Stempas
U heeft een stempas nodig om te stemmen. Heeft u geen stempas gekregen? Of bent u hem kwijt? Of is uw stempas beschadigd? Dan kunt u een nieuwe stempas aanvragen bij de gemeente. Dit kan digitaal vanaf woensdag 15 oktober tot uiterlijk vrijdag 24 oktober, 17.00 uur. Uw oude stempas is niet meer geldig als u een nieuwe stempas aanvraagt.
Stempas niet gekregen of kwijt
Heeft u op 15 oktober 2025 nog geen stempas gekregen? Of bent u hem kwijt? En u mag stemmen? Dan kunt u een nieuwe stempas aanvragen. Dit kan digitaal met uw DigiD van woensdag 15 oktober tot en met vrijdag 24 oktober, 17.00 uur.
Geen DigiD of lukt het niet?
U kunt vanaf woensdag 15 oktober tot dinsdag 28 oktober, 12.00 uur persoonlijk bij de balie in het gemeentehuis een nieuwe stempas aanvragen. Maak hiervoor een afspraak. Neem uw identiteitsbewijs mee naar de afspraak. U krijgt direct een nieuwe stempas mee.
Net verhuisd?
Mag u stemmen? Dan krijgt u de stempas op het adres waar u op 15 september 2025 staat ingeschreven. Verhuisde u na 15 september? Wij doen ons best uw stempas naar uw nieuwe adres in Horst aan de Maas te sturen.
Heeft u geen stempas gekregen? Lees dan hierna bij uw situatie hoe u alsnog een stempas kunt krijgen.
Ik ben binnen de gemeente Horst aan de Maas verhuisd.
- U kunt de stempas misschien op uw oude adres ophalen. We hebben zoveel mogelijk geprobeerd de stempas naar het nieuwe adres te sturen.
- Toch geen stempas gekregen? Dan kunt u een nieuwe stempas aanvragen.
Ik woonde eerst in een andere gemeente.
- U kunt een kiezerspas aanvragen bij uw oude gemeente. Daarmee kunt u in alle stemlokalen in Nederland stemmen.
- U kunt ook een nieuwe stempas aanvragen bij uw oude gemeente. Let op: met deze stempas kunt u alleen in stemlokalen in uw oude gemeente stemmen.
- Of vraag iemand anders voor u te stemmen met een schriftelijke volmacht. U regelt dit bij uw oude gemeente.
Ik woonde eerst in Horst aan de Maas en nu in een andere gemeente.
- U kunt een kiezerspas aanvragen bij de gemeente Horst aan de Maas. U kunt daarmee in alle stemlokalen in Nederland stemmen. U regelt dit digitaal met uw DigiD tot en met vrijdag 24 oktober, 17.00 uur.
- Of vraag een nieuwe stempas aan bij de gemeente Horst aan de Maas. Dit kan digitaal met uw DigiD tot en met vrijdag 24 oktober, 17.00 uur. Let op: u kunt met de nieuwe stempas alleen in de stemlokalen in de gemeente Horst aan de Maas stemmen.
- Of vraag iemand anders voor u te stemmen met een schriftelijke volmacht. U vraagt een schriftelijke volmacht aan bij de gemeente Horst aan de Maas. Dit kan tot en met vrijdag 24 oktober, 17.00 uur.
Identiteitsbewijs kwijt of niet meer geldig
U heeft in het stemlokaal uw stempas en een geldig identiteitsbewijs nodig. Dit kan uw rijbewijs, identiteitskaart of paspoort zijn. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar niet meer geldig zijn. Dit betekent dat op uw identiteitsbewijs bij ‘geldig tot’ 30 oktober 2020 of een latere datum moet staan.
Is uw identiteitsbewijs meer dan 5 jaar niet meer geldig? Of bent u uw identiteitsbewijs kwijt? Lees dan hierna bij uw situatie hoe u misschien alsnog kunt stemmen.
Ik ben mijn identiteitsbewijs kwijt.
- Meld zo snel mogelijk bij de gemeente dat u het identiteitsbewijs kwijt bent. U kunt dit snel digitaal melden met uw DigiD:
- Rijbewijs kwijt
- Paspoort of ID-kaart kwijt
- Lukt het niet digitaal? Maak dan een afspraak bij de balie in het gemeentehuis. U kunt dan gelijk een nieuw identiteitsbewijs aanvragen.
- U krijgt een kopie van de verklaring van vermissing.
- Neem de kopie van de verklaring van vermissing mee naar het stemlokaal. En neem een ander document mee waarop uw naam en een foto staat, bijvoorbeeld een persoonlijke OV-chipkaart.
Mijn identiteitsbewijs is meer dan 5 jaar niet meer geldig.
U kunt iemand anders voor u laten stemmen met een schriftelijke volmacht. U kunt dit regelen tot en met vrijdag 24 oktober, 17.00 uur.