Stempas

Heeft u geen stempas gekregen of bent u hem kwijt? Of is uw stempas beschadigd? U kunt een nieuwe stempas aanvragen tot en met vrijdag 12 maart 2021, 17.00 uur.

U heeft tussen 22 en 28 februari 2021 uw stempas of stempluspas gekregen. Heeft u op 3 maart nog geen stempas gekregen? Dan kunt u een nieuwe aanvragen. 

Stempas niet ontvangen, kwijt of beschadigd

Heeft u op 3 maart 2021 nog geen stempas ontvangen of bent u hem kwijt? Of is uw stempas beschadigd? En u mag stemmen? Dan kunt u een nieuwe stempas aanvragen. Dit kan vanaf 3 maart 2021 ook schriftelijk of persoonlijk op het gemeentehuis. U kunt tot vrijdag 12 maart 2021, 17.00 uur een nieuwe stempas aanvragen. Zonder stempas kunt u niet stemmen.

Schriftelijk aanvragen

Vul het aanvraagformulier in en stuur het per post op naar de gemeente. U kunt ook een foto maken en het formulier opsturen via de website.

Het formulier moet uiterlijk vrijdag 12 maart 2021, 17.00 uur op het gemeentehuis zijn. U krijgt de kiezerspas thuisgestuurd.

Persoonlijk aanvragen

U kunt ook persoonlijk in het gemeentehuis een kiezerspas aanvragen. Maak hiervoor een afspraak. Neem een geldig identiteitsbewijs mee! 

Stempluspas

Bent u 70 jaar of ouder? Dan krijgt u voor de Tweede Kamerverkiezing van 2021 een speciale stempluspas. 

Met de stempluspas kunt u als 70-plusser:

Stempas en verhuizen

U krijgt uw stempas op het adres waar u staat ingeschreven op 1 februari 2021. Bent u na 1 februari verhuisd? Dan is uw stempas naar uw oude adres gestuurd. 

Bent u binnen de gemeente Horst aan de Maas verhuisd?

U kunt de stempas misschien op uw oude adres ophalen. De gemeente heeft zoveel mogelijk geprobeerd de stempas alsnog naar het nieuwe adres te sturen.

Woonde u eerst in een andere gemeente?

U kunt met uw stempas alleen in uw oude gemeente stemmen. Wilt u in Horst aan de Maas stemmen? Vraag dan uiterlijk 12 maart 2021 een kiezerspas aan bij uw oude gemeente.

Woonde u eerst in Horst aan de Maas en nu in een andere gemeente?

U kunt met uw stempas alleen in de gemeente Horst aan de Maas stemmen. Wilt u in uw nieuwe gemeente stemmen? Vraag dan uiterlijk 12 maart een kiezerspas aan.

Briefstembiljet

Heeft u de tweede zending met het briefstembiljet niet gekregen? U kunt bij de gemeente waar u op 1 februari stond ingeschreven een nieuw briefstembiljet ophalen.

Identiteitsbewijs kwijt of verlopen

U moet op het stembureau uw stempas en een geldig identiteitsbewijs laten zien. Dit kan uw rijbewijs, identiteitskaart of paspoort zijn. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar zijn verlopen. Dit betekent dat op uw identiteitsbewijs bij ‘geldig tot’ 18 maart 2016 of een latere datum moet staan.

Identiteitsbewijs kwijt, wat nu?

U moet aangifte doen van de vermissing bij de gemeente. U krijgt dan een kopie van de verklaring van vermissing. Neem de kopie mee naar het stembureau samen met een document waarop uw naam en een foto staat, bijvoorbeeld een persoonlijke OV-chipkaart. 

Uw paspoort of ID-kaart kwijt? U kunt ook digitaal aangifte van vermissing doen met uw DigiD.

Is uw identiteitsbewijs meer dan 5 jaar verlopen? Dan kunt u ook iemand anders voor u laten stemmen met een schriftelijke volmacht. Regel dit voor vrijdag 12 maart 2021, 17.00 uur.