Kwijtschelding
Verkorte aanvraag
U kunt kiezen voor een verkorte aanvraag als u het goed vindt dat de gemeente uw gegevens toetst. Dat kan als:
- u geen eigen woning heeft
- u en uw eventuele partner op uw adres de enige bewoners zijn van 21 jaar of ouder
- u geen alimentatie en geen inkomen uit het buitenland ontvangt
- u geen student bent
- u geen zelfstandig ondernemer bent
Automatische kwijtschelding
- Kreeg u vorig jaar kwijtschelding? En heeft u de gemeente toestemming gegeven om automatisch te controleren of u weer recht heeft op kwijtschelding? Dan hoeft u verder niets te doen.
- Bent u ondernemer? Dan vraagt u elk jaar opnieuw kwijtschelding aan als dat nodig is.
Uitgebreide aanvraag
Kunt u de verkorte aanvraag niet gebruiken? En kunt u de belasting van de gemeente niet betalen? Gebruik dan het uitgebreide aanvraagformulier kwijtschelding om kwijtschelding aan te vragen.
Of u kwijtschelding kunt krijgen hangt af van uw bezit (bijvoorbeeld spaargeld) en inkomen. Wilt u vooraf met de gemeente overleggen of u kwijtschelding kunt krijgen? Bel ons dan. We bespreken dan met u of u kwijtschelding kunt krijgen.
- Download het formulier op uw computer.
- Vul het formulier helemaal in.
- Zet uw handtekening.
- Stuur de bijlagen mee die nodig zijn. In het formulier staat welke bijlagen u mee moet sturen.
Goed om te weten
Nieuwe regel
De gemeente kijkt onder andere naar hoeveel vermogen u heeft (bijvoorbeeld spaargeld), uw inkomen en uw uitgaven om te beoordelen of u kwijtschelding kunt krijgen. Vanaf 2023 mogen gemeenten een hogere grens voor uw vermogen gebruiken. De gemeente Horst aan de Maas gebruikt de meest ruime vermogensgrens.
Regels
- U kunt kwijtschelding aanvragen voor de onroerendezaakbelasting, de rioolheffing en afvalstoffenheffing.
- Vraag binnen 10 weken na dagtekening (datum van de brief) van de aanslag kwijtschelding aan. U voorkomt dan extra kosten.
- Bent u zelfstandig ondernemer? Dan kunt u alleen kwijtschelding aanvragen voor het deel van de belastingaanslag dat niet te maken heeft met uw onderneming.
- U hoeft de belastingaanslag niet te betalen zolang uw aanvraag bij de gemeente in behandeling is.
- De gemeente neemt binnen 12 weken na uw aanvraag een besluit.
- U kunt in beroep gaan tegen een eventuele afwijzing.
- U kunt ook een betalingsregeling afspreken met de gemeente. U kunt via een automatische incasso de belasting in delen betalen. Of u spreekt een regeling af met de gemeente. Neem daarvoor contact op met de gemeente.
- Lukt het u tijdelijk niet om de belasting te betalen? Dan kunt u soms uitstel van betaling krijgen. Stuur een brief aan de gemeente waarin u uitlegt waarom u uitstel van betaling nodig heeft. Vergeet de brief niet te ondertekenen!
Meer informatie en contact
Gehighlighte tekst: Bel tijdens openingstijden: 077 - 477 97 77
Gehighlighte tekst: Stuur een e-mail: gemeente@horstaandemaas.nl
Of maak een afspraak voor een gesprek op het gemeentehuis.