Automatische kwijtschelding
- Kreeg u vorig jaar al kwijtschelding? Dan toetst de gemeente automatisch of u weer recht heeft op kwijtschelding als u hiervoor toestemming gaf. U hoeft verder niets te doen.
- Bent u ondernemer? Dan is automatische kwijtschelding niet mogelijk en vult u een standaard aanvraag in.
Kwijtschelding aanvragen
U kunt op verschillende manieren kwijtschelding aanvragen.
Verkorte aanvraag
U kunt kiezen voor een verkorte aanvraag als u het goed vindt dat de gemeente uw gegevens toetst. Dat kan als:
- u geen eigen woning heeft
- u en uw eventuele partner op uw adres de enige bewoners zijn van 21 jaar of ouder
- u geen alimentatie en geen inkomen uit het buitenland ontvangt
- u geen student bent
- u geen zelfstandig ondernemer bent
Verkorte aanvraag indienen (DigiD)
Liever een schriftelijk formulier invullen? Vraag het formulier aan bij de gemeente. Bel (077) 477 9777.
Standaard aanvraag
Krijgt u geen automatische kwijtschelding? Of maakt u geen gebruik van de verkorte procedure? En denkt u toch recht te hebben op kwijtschelding? Vul dan schriftelijk het standaard formulier kwijtschelding in. Vergeet niet uw handtekening te zetten.
Wij beoordelen uw aanvraag alleen als u het formulier volledig heeft ingevuld, uw handtekening heeft gezet en alle bijlagen heeft meegestuurd.
Goed om te weten
- Kwijtschelding is alleen mogelijk voor de onroerendezaakbelasting, de rioolheffing en afvalstoffenheffing.
- U dient de aanvraag in binnen 10 weken na dagtekening van de aanslag. U voorkomt dan extra kosten.
- Bent u zelfstandig ondernemer? Dan kunt u alleen kwijtschelding aanvragen voor het deel van de belastingaanslag dat niet te maken heeft met uw onderneming.
- Zolang uw aanvraag bij de gemeente in behandeling is hoeft u de belastingaanslag niet te betalen.
- De gemeente neemt binnen 12 weken na uw aanvraag een besluit.
- Tegen een eventuele afwijzing kunt u in beroep gaan.
- U kunt ook een betalingsregeling afspreken met de gemeente. U kunt via een automatische incasso de belasting in delen betalen. Of u spreekt een regeling af met de gemeente. Neem daarvoor contact op met de gemeente.
- Lukt het u tijdelijk niet om de belasting te betalen? Dan kunt u soms uitstel van betaling krijgen. Stuur een brief aan de gemeente waarin u uitlegt waarom u uitstel van betaling nodig heeft. Vergeet de brief niet te ondertekenen!
Meer informatie en contact
Bel ons: (077) 477 9777
Stuur een e-mail: gemeente@horstaandemaas.nl
Maak een afspraak of loop op werkdagen tussen 8.00 en 16.30 uur binnen in het gemeentehuis.