Kwijtschelding

Kunt u de belastingaanslag van de gemeente niet of met moeite betalen? Dan kunt u misschien kwijtschelding krijgen. Dit betekent dat u de aanslag niet of niet helemaal hoeft te betalen. U kunt digitaal een verkorte aanvraag doen.
Hulp nodig bij het invullen van uw aanvraag? Stichting Synthese helpt u graag. De hulp is gratis. Bel Synthese: 077 - 397 85 00.

Verkorte aanvraag

U kunt kiezen voor een verkorte aanvraag als u het goed vindt dat de gemeente uw gegevens toetst. Dat kan als:

  • u geen eigen woning heeft
  • u en uw eventuele partner op uw adres de enige bewoners zijn van 21 jaar of ouder
  • u geen alimentatie en geen inkomen uit het buitenland ontvangt
  • u geen student bent
  • u geen zelfstandig ondernemer bent

Automatische kwijtschelding

  • Kreeg u vorig jaar kwijtschelding? En heeft u de gemeente toestemming gegeven om automatisch te controleren of u weer recht heeft op kwijtschelding? Dan hoeft u verder niets te doen. 
  • Bent u ondernemer? Dan vraagt u elk jaar opnieuw kwijtschelding aan als dat nodig is. 

Uitgebreide aanvraag

Kunt u de verkorte aanvraag niet gebruiken? En kunt u de belasting van de gemeente niet betalen? Gebruik dan het uitgebreide aanvraagformulier kwijtschelding om kwijtschelding aan te vragen. 

Of u kwijtschelding kunt krijgen hangt af van uw bezit (bijvoorbeeld spaargeld) en inkomen. Wilt u vooraf met de gemeente overleggen of u kwijtschelding kunt krijgen? Bel ons dan. We bespreken dan met u of u kwijtschelding kunt krijgen.

  • Download het formulier op uw computer.
  • Vul het formulier helemaal in.
  • Zet uw handtekening.
  • Stuur de bijlagen mee die nodig zijn. In het formulier staat welke bijlagen u mee moet sturen.

Goed om te weten

  • U kunt kwijtschelding aanvragen voor de onroerendezaakbelasting, de rioolheffing en afvalstoffenheffing.
  • U vraagt binnen 10 weken na dagtekening (datum van de brief) van de aanslag kwijtschelding aan. U voorkomt dan extra kosten.
  • Bent u zelfstandig ondernemer? Dan kunt u alleen kwijtschelding aanvragen voor het deel van de belastingaanslag dat niet te maken heeft met uw onderneming.
  • U hoeft de belastingaanslag niet te betalen zolang uw aanvraag bij de gemeente in behandeling is.
  • De gemeente neemt binnen 12 weken na uw aanvraag een besluit.
  • U kunt in beroep gaan tegen een eventuele afwijzing.
  • U kunt ook een betalingsregeling afspreken met de gemeente. U kunt via een automatische incasso de belasting in delen betalen. Of u spreekt een regeling af met de gemeente. Neem daarvoor contact op met de gemeente.
  • Lukt het u tijdelijk niet om de belasting te betalen? Dan kunt u soms uitstel van betaling krijgen. Stuur een brief aan de gemeente waarin u uitlegt waarom u uitstel van betaling nodig heeft. Vergeet de brief niet te ondertekenen!

Meer informatie en contact

Of maak een afspraak voor een gesprek op het gemeentehuis.