Automatische incasso

Starten, stopzetten of wijzigen

Online regelen (DigiD)

U kunt ook schriftelijk uw automatische incasso regelen. Ondernemers kunnen alleen schriftelijk een automatische incasso regelen.

Handig

  • Met automatische incasso vergeet u niet te betalen
  • U voorkomt extra kosten
  • U betaalt de belastingaanslag per maand. De gemeente verdeelt het bedrag over de maanden die er in dit jaar nog zijn. Regelt u de incasso in februari? Dan schrijft de gemeente het bedrag in 10 termijnen af. Regelt u de incasso in oktober? Dan schrijft de gemeente het bedrag in 2 termijnen af.
  • Heeft u al een incasso? Dan verdeelt de gemeente het bedrag over de maanden die er in dit jaar nog zijn. Krijgt u de belastingaanslag in februari? Dan schrijft de gemeente het bedrag in 10 termijnen af. Krijgt u de belastingaanslag in oktober? Dan schrijft de gemeente het bedrag in 2 termijnen af. 

Voorkom extra kosten

Zorg ervoor dat u elke maand voldoende geld op uw rekening heeft staan. U voorkomt zo dat we de regeling moeten stopzetten en u zelf het bedrag moet overmaken. Ook voorkomt u zo een aanmaning met extra kosten.

We schrijven het bedrag af aan het einde van elke maand. De eerste afschrijving is in de eerste maand nadat u de aanslag heeft ontvangen.

Terugdraaien betaling

  • Bent u het niet eens met het afgeschreven bedrag? Dan kunt u het bedrag binnen 56 dagen laten terugboeken door uw bank.
  • Als u gebruik maakt van internetbankieren kunt u het afgeschreven bedrag direct laten terugboeken. Dat regelt u online in uw eigen bankomgeving (website of app).

Belastingaanslag en automatische incasso op dezelfde naam

U kunt alleen een automatische incasso aanvragen als u de belastingaanslag op uw naam ontvangt. Had u een automatische incasso, maar heeft nu iemand anders op het adres (partner of familielid) de belastingaanslag op zijn of haar naam gekregen? Dan vraagt diegene zelf een automatische incasso aan.

Betalingsregeling of kwijtschelding

  • Kunt u de belastingaanslag niet of met moeite betalen? Dan heeft u misschien recht op kwijtschelding.
  • Heeft u tijdelijk moeite om uw belastingaanslag te betalen? Dan kunt u misschien met ons een betalingsregeling afspreken. 
  • In sommige gevallen kunt u uitstel van betaling krijgen. U schrijft dan een brief aan de gemeente waarin u uitlegt waarom u uitstel van betaling nodig heeft. Vergeet niet de brief te ondertekenen!

Meer informatie?