Regels en soorten
- Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op speciale gehandicaptenparkeerplaatsen
- Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig
- De kaart geldt in alle landen van de Europese Unie
- In de Regeling gehandicaptenparkeerkaart op overheid.nl leest u alle regels en voorwaarden
Soorten
- Bestuurderskaart: als u zelf de auto bestuurt
- Passagierskaart: als u door uw beperking altijd afhankelijk bent van anderen voor vervoer van deur tot deur
- Instellingenkaart: voor instellingen
Aanvragen nieuwe gehandicaptenparkeerkaart
U vraagt eerst medisch advies aan. JPH Consult doet het medisch onderzoek voor de gemeente.
Stap 1: medisch advies
- U belt JPH Consult op (030) 760 1670. U kunt ook via de website van JPH Consult contact opnemen.
- JPH Consult vertelt u wat er gaat gebeuren en wat het kost. Vindt u het fijn als iemand u helpt bij het gesprek? Dat mag. U kunt zelf iemand vragen of u kunt hulp vragen aan een onafhankelijke cliëntondersteuner.
- U betaalt de kosten voor het medisch advies aan JPH Consult.
- JPH Consult maakt een afspraak met u. De afspraak is op het gemeentehuis. Het gemeentehuis is toegankelijk met een rolstoel. Kunt u niet naar het gemeentehuis komen? JPH Consult komt dan naar u toe. U betaalt hier € 60 extra voor.
- U krijgt het medisch advies binnen 4 weken per post thuisgestuurd.
Stap 2: aanvragen gehandicaptenparkeerkaart
- U stuurt een kopie van het medisch advies en uw pasfoto naar de gemeente. U mag de kopie en uw pasfoto ook bij de balie in het gemeentehuis afgeven. Vergeet niet uw naam, adres en telefoonnummer erbij te zetten!
- De gemeente neemt meestal binnen 2 weken een besluit. Het duurt niet langer dan 8 weken.
- Krijgt u een gehandicaptenparkeerkaart? Dan krijgt u ook een brief met het besluit.
- De gemeente belt u als de kaart klaar is. U haalt de kaart zelf op bij de balie van het gemeentehuis.
- Krijgt u geen gehandicaptenparkeerkaart? Dan krijgt u ook een brief met het besluit. Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u bezwaar maken.
- U krijgt een rekening om de kosten voor de aanvraag te betalen.
Verlengen gehandicaptenparkeerkaart
Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Wilt u de kaart verlengen?
Bel Team Toegang op (077) 477 9777 (op werkdagen tussen 8.00 en 12.00 uur).
De gemeente vertelt u of u een medisch advies nodig heeft.
- Heeft u een medisch advies nodig? Volg dan de stappen bij Aanvragen nieuwe gehandicaptenparkeerkaart.
- Heeft u geen medisch advies nodig? Dan neemt de gemeente meestal binnen 2 weken een besluit. Het duurt niet langer dan 8 weken. De gemeente belt u als de kaart klaar is. U haalt de kaart zelf op bij de balie in het gemeentehuis. U krijgt dan ook een brief met het besluit. En u krijgt een rekening voor de kosten van de aanvraag.
Kosten
- Medisch advies: € 119
- Medisch advies aan huis: € 179 (inclusief € 60 extra kosten voor het huisbezoek)
- Gehandicaptenparkeerkaart: € 37,15
U betaalt altijd de kosten voor het medisch advies en de aanvraag van de gehandicaptenparkeerkaart. Ook als u geen gehandicaptenparkeerkaart kunt krijgen.
Kwijt of gestolen
Bent u uw gehandicaptenparkeerkaart kwijt? Of is uw kaart gestolen? Dan vult u een verklaring van vermissing in. U vraagt daarmee direct een nieuwe kaart aan.
Bel Team Toegang op (077) 477 9777 (op werkdagen tussen 8.00 en 12.00 uur).
Voor instellingen
Wilt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen voor uw instelling?
Bel Team Toegang op (077) 477 9777 (op werkdagen tussen 8.00 en 12.00 uur).
Inleveren
Lever uw gehandicaptenparkeerkaart in bij de gemeente als
- de kaart verlopen is
- u de kaart niet meer nodig heeft
- de kaarthouder overleden is.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie?
Bel Team Toegang op (077) 477 9777 (op werkdagen tussen 8.00 en 12.00 uur)
Stuur een e-mail naar gemeente@horstaandemaas.nl