Trouwen of geregistreerd partnerschap sluiten

Prijs

De prijs hangt af van de trouwlocatie die u kiest.

Nodig voor uw digitale melding

  • DigiD
  • DigiD van uw partner
  • Kopie van een geldig identiteitsbewijs van uw getuigen (paspoort, ID-kaart of verblijfsdocument)

Regelen

  1. Zorg dat u op tijd een trouwlocatie reserveert. 
    • Wilt u trouwen in de trouwzaal van de gemeente of het oude raadhuis of in de raadszaal? U reserveert de locatie direct als u digitaal melding doet van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap. 
    • Wilt u trouwen in een andere trouwlocatie of een eigen trouwlocatie? Dan heeft u de bevestiging van de reservering van de trouwlocatie nodig bij de melding van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap. 
  2. Kies uw trouwambtenaar.
  3. De gemeente belt u om een afspraak op het gemeentehuis te maken. Tijdens de afspraak nemen we alle informatie met u door.
  4. Vul samen de vragenlijst over de ceremonie in. Doe dit uiterlijk 4 weken voor uw huwelijk/ geregistreerd partnerschap. U kunt de vragenlijst via de website uploaden.

Partner uit buitenland of andere nationaliteit

Getuigen

  • Bij het huwelijk of de partnerschapsregistratie zijn minimaal 2 getuigen aanwezig. U mag maximaal 4 getuigen hebben.
  • Iedereen die op de dag van uw huwelijk 18 jaar of ouder is mag getuige zijn.
  • Heeft u uw getuigen gekozen? U kunt de kopieën van hun identiteitsbewijzen uploaden als u digitaal melding doet van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap.
  • U kunt de gemeente getuigen laten regelen. Dit kost € 38,85 extra.

Trouwboekje

U kunt een trouwboekje of geregistreerd partnerschapsboekje kopen. Hierin staan uw persoonlijke gegevens en huwelijksgegevens. Ook is er ruimte voor vermelding van kinderen, getuigen, kerkelijke plechtigheden en overlijdensgegevens. Het trouwboekje is geen officieel document. Een huwelijksakte is wel een officieel document. 

  • echt leer € 43,70 
  • kunstleer € 32,20

Gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap

  • In de trouwzaal op maandag en woensdag om 8.30 uur
  • U mag maximaal 2 getuigen meenemen
  • De ceremonie duurt maximaal 5 minuten. Er is geen muziek. 
  • U woont in de gemeente Horst aan de Maas

Trouwambtenaar voor 1 dag

Wilt u een trouwambtenaar uit een andere gemeente? Dan mag hij of zij in Horst aan de Maas een huwelijk of geregistreerd partnerschap sluiten als u dit aanvraagt. Een trouwambtenaar van een andere gemeente wijzen we dan alleen voor uw trouwdag aan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in gemeente Horst aan de Maas. Hij of zij mag die dag in gemeente Horst aan de Maas uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekken.

De gemeente Horst aan de Maas betaalt een trouwambtenaar uit een andere gemeente niet voor het voltrekken van het huwelijk of geregistreerd partnerschap. De kosten voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap die u aan de gemeente Horst aan de Maas betaalt, blijven hetzelfde.

Aanvragen trouwambtenaar andere gemeente

U doet uw aanvraag minimaal 8 weken voor de trouwdag. Stuur hiervoor deze documenten per post naar de gemeente Horst aan de Maas: 

  • een brief waarin u samen vraagt om betrokkene te benoemen tot babs voor 1 dag
  • een brief waarin uw trouwambtenaar vraagt om benoemd te worden tot trouwambtenaar op de dag en het tijdstip van uw huwelijk of geregistreerd partnerschapen. Zet in de brief de datum en het tijdstip waarop u wilt trouwen!
  • kopieën geldige identiteitsbewijzen beide partners
  • kopie geldig identiteitsbewijs trouwambtenaar
  • kopie van het bewijs van beëdiging van de trouwambtenaar bij de rechtbank
  • kopie van het benoemingsbesluit in de andere gemeente

Stuur de documenten per post naar de gemeente: 

Gemeente Horst aan de Maas, Postbus 6005, 5960 AA Horst