Trouwen of geregistreerd partnerschap sluiten

Wilt u in Horst aan de Maas trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten? We helpen u graag er een onvergetelijke dag van te maken! We raden u aan om zo vroeg mogelijk een melding te doen bij de gemeente. Dit kan digitaal.
Of bel ons voor het maken van een afspraak: 077 - 477 97 77.

Prijs

De prijs hangt af van de trouwlocatie die u kiest.

Wat heeft u nodig?

  • Uw DigiD
  • DigiD van uw partner
  • Kopie van een geldig identiteitsbewijs van uw getuigen (paspoort, ID-kaart of verblijfsdocument)
  • Als u trouwt in een officiële trouwlocatie die niet van de gemeente is of een eigen trouwlocatie: bevestiging van de reservering van uw trouwlocatie.

U kunt de melding niet opslaan. Zorg daarom dat u alle informatie bij de hand heeft voordat u begint aan de melding.

Hoe werkt het?

  1. Zorg dat u op tijd een trouwlocatie reserveert. 
    • Wilt u trouwen in de trouwzaal van de gemeente, het oude raadhuis of in de raadszaal? Dan reserveert u de locatie tegelijk met uw digitale melding van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap.
    • Wilt u trouwen in een andere trouwlocatie of een eigen trouwlocatie? Dan reserveert u de trouwlocatie voordat u de melding doet. U heeft de bevestiging van uw reservering nodig bij uw melding.
  2. Kies uw trouwambtenaar.
  3. Vul de melding in en verstuur de melding. U krijgt daarna een e-mail waarin staat hoe het verder gaat.

Partner uit buitenland of andere nationaliteit

  • Heeft u of uw partner niet de Nederlandse nationaliteit of komt u of uw partner van buiten de Europese Unie? Maak dan een afspraak om uw melding op het gemeentehuis te doen. Bel ons op 077 - 477 97 77.
  • Neem naar de afspraak een ingevuld formulier 'Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap verblijfsrecht' mee. 
  • Woont u allebei niet in Nederland en heeft 1 van u de Nederlandse nationaliteit? Dan meldt u uw huwelijk of geregistreerd partnerschap in de gemeente Den Haagexterne-link-icoon.

Getuigen

  • Bij het huwelijk of de partnerschapsregistratie zijn minimaal 2 getuigen aanwezig. U mag maximaal 4 getuigen hebben.
  • Iedereen die op de dag van uw huwelijk of partnerschapsregistratie 18 jaar of ouder is mag getuige zijn.
  • Heeft u uw getuigen gekozen? U kunt de kopieën van hun identiteitsbewijzen uploaden als u digitaal melding doet van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap.
  • U kunt de gemeente getuigen laten regelen. Dit kost € 43,25 per getuige.

Trouwboekje

U kunt een trouwboekje of geregistreerd partnerschapsboekje kopen. Hierin staan uw persoonlijke gegevens en huwelijksgegevens. Ook is er ruimte voor vermelding van kinderen, getuigen, kerkelijke plechtigheden en overlijdensgegevens. Het boekje is geen officieel document. Een huwelijksakte is wel een officieel document. 

Prijs

  • Trouw- of partnerschapsboekje echt leer: € 43,70
  • Trouw- of partnerschapsboekje kunstleer: € 32,20

Gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap

  • In een spreekkamer op maandag en woensdag om 8.30 uur. 
  • U mag maximaal 2 getuigen meenemen.
  • U mag geen gasten meenemen.
  • De ceremonie duurt maximaal 5 minuten. Er is geen muziek. 
  • U woont in de gemeente Horst aan de Maas.

Eigen trouwambtenaar

Wilt u een eigen trouwambtenaar? Dat kan op 2 manieren.

Is degene die u wilt vragen geen trouwambtenaar?

Dan kan diegene samen met de trouwambtenaar van de gemeente de ceremonie verzorgen. U kunt bijvoorbeeld zelf iemand vragen om de toespraak te doen. De trouwambtenaar van de gemeente doet dan alleen het officiële gedeelte: het ja-woord en het ondertekenen van de akte. U bespreekt uw wensen vooraf met de trouwambtenaar van de gemeente.

Is degene die u wilt vragen trouwambtenaar in een andere gemeente?

Dan kunnen wij diegene voor 1 dag ook als trouwambtenaar in Horst aan de Maas aanwijzen.

Stuur hiervoor minimaal 8 weken voor uw trouwdag een brief naar de gemeente:

  • In de brief vraagt u samen met de trouwambtenaar om de trouwambtenaar voor 1 dag te benoemen in Horst aan de Maas. Zet de datum van uw huwelijk of partnerschapsregistratie erbij.
  • Stuur met de brief deze documenten mee:
    • Kopie geldig identiteitsbewijs van u en uw partner en de trouwambtenaar.
    • Kopie geldig identiteitsbewijs van de trouwambtenaar.
    • Kopie bewijs van beëdiging van de trouwambtenaar bij de rechtbank.
    • Kopie benoemingsbesluit van de trouwambtenaar in de andere gemeente.
    • Brief van de andere gemeente waarin staat dat de trouwambtenaar daar op de dag van uw huwelijk actief is als trouwambtenaar.
  • Stuur de brief naar de gemeente. Ons adres staat onderaan de pagina. Of geef de brief af op het gemeentehuis in Horst.

Prijs

Overleg met de trouwambtenaar of er extra kosten voor u zijn. U betaalt niets extra's aan de gemeente Horst aan de Maas als u ons vraagt een trouwambtenaar uit een andere gemeente 1 dag aan te wijzen als trouwambtenaar in onze gemeente.