Specialist online dienstverlening

Over de vacature

Openingsdatum
26 augustus 2025
Sluitingsdatum
21 september 2025
Uren per week
24 - 28, <24
Salaris
€ 3489 - € 4998
Vakgebied
Automatisering/ICT, Dienstverlening/facilitair, Marketing

Wil jij bouwen aan webformulieren en webpagina’s waarmee een inwoner snel en prettig digitaal zaken met de gemeente kan regelen? Met begrijpelijke webteksten en eenvoudige formulieren waarin we alleen vragen wat echt nodig is? Ga de uitdaging aan en reageer!  Onze inwoners regelen steeds meer zaken digitaal met de gemeente. Daarom zoeken wij voor uitbreiding van ons team een  

Specialist online dienstverlening 
24 uur per week 


Wat doe jij?  

  • Je zorgt dat alle informatie op horstaandemaas.nl begrijpelijk is en aansluit bij de leefwereld van de inwoner;
  • Je ontwerpt en bouwt webformulieren waarmee onze inwoners eenvoudig zaken kunnen regelen met de gemeente;
  • Je analyseert de data van onze website zodat je de digitale klantreis verder kunt verbeteren;
  • Je test onze online dienstverlening met gebruikers;
  • Je duikt in nieuwe releases van onze digitale systemen en zet nieuwe functionaliteiten in om onze online dienstverlening verder te verbeteren. 


Jouw werkweek
Je begint de dag met het checken van de web statistieken: welke pagina’s zijn goed bezocht? Zijn er gebroken links? Kunnen mensen vinden wat ze zoeken? Je noteert verbeterpunten voor later of past gelijk dingen aan. Daarna start je met het team in de dagstart: we halen op wat er buiten leeft en delen wat we die dag gaan doen. De rest van de ochtend werk je een functioneel ontwerp uit voor een webformulier. ’s Middags laat je het vakteam jouw voorstel zien voor een webpagina met webformulier van een nieuwe dienst of product. Tussendoor hou je in de gaten of er wijzigingsverzoeken zijn voor de website of webformulieren.  


Hoe maak jij het verschil? 
Je staat aan de basis van de digitale klantreis; Dankzij jouw vakkennis en schrijftalent vinden inwoners snel hun weg op horstaandemaas.nl en is het eenvoudig om zaken digitaal te regelendoor het invullen van een duidelijk formulier. Jouw collega’s kunnen hierdoor gelijk aan de slag met aanvragen die helder zijn zodat er snel respons komt voor de aanvrager. Zo zorg jij met je collega’s samen voor een betrouwbare en klantgerichte dienstverlening met oog voor wat écht telt voor onze inwoners. 


Een collega aan het woord 
“Het leukste vak bij de gemeente, dat is online dienstverlening. Puzzelen met taal én techniek zodat onze inwoners snel, eenvoudig en prettig van onze digitale diensten gebruik kunnen maken. Geen dag is hetzelfde en (bijna) alles wat de gemeente doet komt bij je langs: van afvalcontainers tot geveltuinen en van vergunningen tot subsidies voor fanfares. Online is volop in ontwikkeling en jij maakt met jouw vakkennis het verschil voor onze inwoners.” Harmke Hulsman - Adviseur online dienstverlening.  


Kennis & kwaliteiten 

  • HBO werk- en denkniveau;
  • Je hebt kennis van communicatie, gebruikt moeiteloos digitale systemen en weet hoe je digitaal toegankelijke content moet maken;
  • Je hebt ervaring met contentmanagementsystemen en web statistieken. Kennis van Drupal, Open Formulieren en Siteimprove vinden we fijn;
  • Je beheerst het Nederlands uitstekend;
  • Je bent dienstverlenend, inwonergericht, zelfstandig en praktisch.


Waar kom je terecht? 
Je komt in een hecht communicatieteam met 9 vakmensen die elkaar versterken. Samen met de adviseur online dienstverlening zorg jij voor een soepele digitale klantreis. Je werkt hiervoor samen met collega’s in de hele organisatie. Team communicatie bestaat verder uit 4 communicatieadviseurs en 4 communicatiespecialisten.  


Dit bieden wij jou 
De functie is ingedeeld in schaal 9. Dit is minimaal € 3.489,-- en maximaal € 4.998,-- bruto per maand (bij een fulltime dienstverband). De inschaling vindt marktconform plaats op grond van opleiding en ervaring, eventueel in een aanloopschaal. Daarnaast heeft de gemeente goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder het Individueel Keuzebudget (IKB 17,05% van het brutosalaris), reiskostenvergoeding, fietsplanregeling en de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen door opleidingen en trainingen.  

 Deze functie wordt in eerste instantie voor een jaar ingevuld. Zijn we daarna allebei tevreden? Dan gaan we samen verder en krijg je een dienstverband voor onbepaalde tijd.  


Heb je nog vragen?
Neem voor meer informatie over de inhoud van de functie contact op met Harmke Hulsman, Adviseur online dienstverlening via 077 – 477 93 08. Voor informatie over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Nathalie Leenen, Corporate Recruiter. Je kunt haar bereiken via 077 – 477 97 81.


Het sollicitatieproces

Is deze functie echt iets voor jou? Rexterne-link-icooneageer dan uiterlijk op 21 september via de sollicitatiebutton.  


Zet alvast in je agenda 
De externe 1e gesprekken vinden plaats op 24 september. 


Horst aan de Maas dat zijn wij 

Een tikje verlegen, bescheiden en nuchter. Harde werkers, die weten wat ze hebben bereikt, maar soms nog te weinig stilstaan bij hoe bijzonder dat eigenlijk is. Horst aan de Maas is geboren op het snijvlak van veen, zand en klei. In de afgelopen 100 jaar is Horst aan de Maas uitgegroeid tot een van de meest welvarende en gelukkige gemeentes van Nederland. Misschien zelfs wel van de wereld. En dat hebben we te danken aan onze grootouders. Zij hebben Horst aan de Maas getransformeerd; van slechte grond, naar agrarisch koploper van de wereld. Hoe? Door samen aan te pakken. Met vindingrijkheid en hard werken. Wij zijn aanpakkers en zorgen er samen voor dat we toewerken naar een gezonde, duurzame en veilige samenleving waar we met elkaar leven, wonen en werken. 16 hechte dorpen met trotse inwoners, waar het fijn is om op te groeien en waar je gezond en gelukkig oud kunt worden. Nu en in de toekomst.