Onze organisatie
De organisatie van de gemeente Horst aan de Maas heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een volwassen en moderne organisatie die volop meedoet in de uitdagingen van deze tijd. Al onze medewerkers hebben betrokkenheid, betrouwbaarheid en respect hoog in het vaandel staan. De kracht van de organisatie zit hem dan ook in de mensen die haar maken. Samen maken we het verschil!
Onze organisatie bestaat uit mensen uit onze gemeente én daarbuiten. Samen zorgen we ervoor dat we in ontwikkeling blijven en dat we klaarstaan voor elkaar en voor de inwoners. We werken samen aan een gezonde, duurzame en ondernemende organisatie. Met beide benen op de grond en met de blik vooruit.
Organogram in tekst:
Directie
Algemeen directeur - gemeentesecretaris
Adjunct-directeur
Onder de aansturing van de directie vallen:
- Concern Control met onder andere Concerncontroller, Strategisch Advies en directiesecretaris
- Opgavemanagers
Strategisch advies signaleert ontwikkelingen op de lange termijn die van invloed kunnen zijn op keuzes/afwegingen die de gemeente en de organisatie in de toekomst moeten gaan maken.
Opgavemanagers sturen op de voortang en realisatie van de doelstellingen die het gemeentebestuur en de organisatie zich hebben gesteld in het collegeprogramma en de begroting.
Op thema zijn er de volgende aandachtsgebieden:
- Leefbaarheid en vitaliteit samenleving
- Migratie
- Energie en Klimaat
- Duurzame landbouw, natuur en biodiversiteit
- Concern brede regie
Ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie bestaat 12 afdelingen. Afhankelijk van aandachtsgebied of omvang van de afdeling zijn er enkele teams ondergebracht.
- Afdeling Financiën: financieel beleid, advies en administratie, planning en control, fiscaal, heffingen, bezwaar WOZ (waardering onroerende zaken), Maasveren.
- Afdeling HRM (human resource management): hrm-beleid, - advies en -projecten, personeels- en salarisadministratie.
- Afdeling Advies en Ondersteuning: juridisch advies, wet open overheid, mediation, veiligheid, aanbestedingen en inkoop, verzekeringen, subsidies.
- Team Communicatie en Ondersteuning: externe en interne communicatie, dienstverlening, sociale media, perscontacten, bestuur- en managementondersteuning.
- Afdeling Informatievoorziening (in samenwerking met gemeente Venray):
- Team Informatievoorziening en Procesmanagement: beleid, advies en projecten, werkprocessen.
- Team Functioneel Beheer en Projectmanagement: beheer en introduceren van bestaande en nieuwe applicaties.
- Team Automatisering en Servicedesk: netwerkbeheer, helpdesk.
- Team Datamanagement: beheer Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en Handelsregister.
- Team Informatiebeheer: inkomende post, beheer en advisering archief.
- Afdeling Vastgoedbeheer: beheer gemeentelijke gebouwen en accommodaties, facilitaire zaken, zwembad.
- Afdeling Economie en Gebiedsontwikkeling: beleid op gebied van ruimtelijke ordening, duurzaamheid en energie, water, natuur, landschap en klimaat, afval.
- Team Projecten: planeconomie, grondzaken, toerisme, gebiedsontwikkeling, midden- en kleinbedrijf (mkb).
- Afdeling Omgeving: planologie, erfgoed, stedenbouw, juristen omgevingsrecht.
- Team Vergunningen: vergunningverlening, omgevingsregisseurs.
- Afdeling APV, Toezicht en Handhaving: bouw- en milieutoezicht, handhaving APV (Algemene Plaatselijke Verordening), veiligheid en bijzondere wetten, evenementen(vergunningen).
- Afdeling Openbare Werken: aanleg wegen, planmatig beheer openbare ruimte, afval, water, verkeer en duurzaamheid.
- Team Buitendienst: onderhoud van wegen, plantsoenen en bomen, wegmeubilair, rioleringen en gladheidsbestrijding.
- Afdeling Samenleving: beleid op gebied van onderwijs, cultuur, sport, (mantel)zorg, arbeidsmigranten.
- Afdeling Werk, Inkomen en Zorg
- Team Jeugd: jeugd- en gezinscoaches, leerplicht.
- Team Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning): Wmo, maatschappelijk werk.
- Team Meedoen en Geldzaken: schuldhulpverlening, Bijstand voor zelfstandigen (Bbz), inburgering, uitkeringenadministratie.
- Afdeling KCC en Burgerzaken: klantcontactcentrum (KCC), Basisregistratie Personen (BRP), reisdocumenten, verkiezingen, burgerlijke stand, nationaliteitswetgeving.