Meedoenplan arbeidsmigranten
Waarom een Meedoenplan
De gemeente wil zorgen voor goede, veilige en passende huisvesting van arbeidsmigranten. En we willen dat de buurt zich veilig voelt en de nieuwe bewoners kent. Het Meedoenplan helpt om afspraken te maken over de openbare orde en veiligheid rondom uw huisvesting. En om hierover in gesprek te gaan met de gemeente en de buurt.
Hierna leest u wat u in het Meedoenplan zet. Wilt u liever het pdf-document 'Meedoenplan voor Arbeidsmigranten' ontvangen met daarin de volledige informatie? Vraag het aan via ons contactformulier. U krijgt het dan via e-mail toegestuurd.
Punten in het Meedoenplan
Wegwijs in de omgeving
Beschrijf hoe u arbeidsmigranten informeert over basisvoorzieningen in de omgeving:
- Gezondheid
- algemene informatie in welkompakket
- aanmelding zorgverzekering en informatie over aanvullende zorgverzekering
- informatie en inschrijven huisarts
- informatie spoedeisende hulp ziekenhuis, Health Care International
- informatie en inschrijven tandarts
- informatie GGZ
- taalhulp bij medische zorg
- informatie en begeleiding rondom een pandemie of conflict
- informatie over thema's zoals drank en drugs
- spreekuur van maatschappelijk werk, hulpverlening en vakbonden
- Vrije tijd en sport
- informatie over sportscholen en verenigingen in de regio en ondersteuning om lid te worden
- ruimte voor sport, spel en recreatie op locatie
- informatie over evenementen en culturele activiteiten in de regio
- Werk en inkomen
- informatie over rechten en plichten
- informatie over loonopbouw en inhoudingen
- informatie over verandering in salaris, bijvoorbeeld verlies van werk en minder uren
- Gemeente
- informatie My Info NL-app
- informatie over WIN-punt
- informatie over melden ongewenst verhuurgedrag
- informatie over aanbod Synthese en Stap
- Nederland
- Vertrek
- uitschrijven Basisregistratie personen (BRP)
- informatie over DigiD
- (zorg)verzekeringen
- abonnementen
- bankrekening en financiën
Contact met buurtbewoners
Als u meer dan 10 personen huisvest, dan zorgt u dat de buurt en arbeidsmigranten contact met elkaar hebben. U organiseert een jaarlijkse Open Dag voor buurtbewoners. En elk jaar een verbindingsdag voor buurtbewoners en arbeidsmigranten.
- Beschrijf wanneer u de jaarlijkse Open Dag houdt.
- Beschrijf de opzet van de Verbindingsdag en wanneer u de Verbindingsdag organiseert.
Vervoer
U zorgt dat het verkeer in de buurt veilig blijft. Dit doet u door het aantal vervoersbewegingen te beperken. Beschrijf hoe u dit doet. Denk hierbij aan:
- vervoer naar voorzieningen als de supermarkt, gezondheidszorg en werk
- beschikbaar stellen van fietsen
- informatie over het openbaar vervoer in Nederland
- fietslessen
- verkeersregels
- verkeerslessen
- vervoer naar het land van herkomst, bijvoorbeeld in geval van nood
Arbeidscontract en woonruimte
- Beschrijf de verhouding tussen arbeidscontract en woonruimte.
- Bent u niet de werkgever? Dan beschrijft u de afspraken die gemaakt zijn als het arbeidscontract eindigt:
- verblijf in woonruimte na einde van het contract (ook als u niet de werkgever bent)
- het proces rondom de 28-dagenregeling
Leren van taal en beroepsvaardigheden
U zorgt dat er informatie is over het leren van Nederlands. En u zorgt dat arbeidsmigranten ruimte hebben om te studeren. Denk hierbij aan deze punten:
- taal- en beroepsvaardigheden
- ruimte binnen de huisvesting voor taalles en zelfstudie van bewoners
- gratis lesmateriaal om Nederlands te leren
- informatie over Nederlandse les
- informatie over opleidingen voor arbeidsmigranten, bijvoorbeeld mbo-opleidingen
- trainingen zoals VCA (veiligheid, gezondheid en milieu checklist aannemers), EHBO (eerste hulp bij ongelukken) en BHV (bedrijfshulpverlening)
- informatie over het regionaal werk centrum
Calamiteiten en crisisopvang
Beschrijf wat u doet rondom calamiteiten en crisisopvang. Denk aan:
- crisisopvang als bewoners (tijdelijk) niet in de huisvesting kunnen verblijven
- verbinding met het TAK-team (team arbeidsmigranten in kwetsbare positie) van het Zorg- en Veiligheidshuis
- nazorg bij incidenten
- slachtofferhulp
- beschikbaarheid uitvalbed. Een uitvalbed is een bed voor een arbeidsmigrant die door omstandigheden tijdelijk geen huisvesting heeft. Bijvoorbeeld omdat diegene geen werk meer heeft of door persoonlijke problemen.
Work in NL (WIN)-punt
Beschrijf hoe u samenwerkt met het WIN-punt. Het WIN-punt is een meertalig informatiepunt voor arbeidsmigranten. U heeft in ieder geval 1 contactpersoon per huisvestingslocatie doorgegeven aan het WIN-punt.
- beschrijf de gewenste samenwerking met het WIN-punt
- faciliteren van workshops vanuit het WIN-punt (alleen voor huisvestingslocaties met meer dan 10 personen)
Samenwerken met collega-huisvesters in de regio
Beschrijf hoe u samenwerkt met collega-huisvesters:
- wie zijn de collega-huisvesters binnen een straal van 2 kilometer
- gezamenlijke (beheer)afspraken
- afspraken met de buurt
- mogelijke of gewenste samenwerking in de toekomst
Tips voor een goed Meedoenplan
- Gebruik begrijpelijke en concrete taal.
- Laat zien dat u rekening houdt met de omgeving.
- Toon aan dat u structureel werkt aan kwaliteit en betrokkenheid.
- Voeg waar mogelijk praktijkvoorbeelden toe.