Lid voor de onafhankelijke commissie voor bezwaren en klachten

Over de vacature

Openingsdatum
3 november 2025
Sluitingsdatum
24 november 2025
Uren per week
1 uur
Salaris
€ 184 - € 184
Vakgebied
Griffie

De gemeente Horst aan de Maas is op zoek naar

twee nieuwe leden voor de onafhankelijke commissie voor bezwaren en klachten 

De commissie 
De externe onafhankelijke commissie, bestaande uit een voorzitter en 5 commissieleden, adviseert de raad, het college en de burgemeester van Horst aan de Maas over te nemen beslissingen op ontvangen bezwaarschriften en klachten. De bezwaarschriften richten zich vooral tot besluiten over vergunningen, handhaving, openbare orde en veiligheid, subsidies, verkeersbesluiten en WOO-verzoeken. Bezwaarschriften op het gebied van sociale zaken en belastingen worden niet door deze commissie behandeld. De commissie kan ook om advies worden gevraagd over ingediende klachten over de gemeente. 


Wat doe jij?
1 of 2 keer per maand – op dinsdagavond – hoort de commissie partijen over het ingediende bezwaarschrift of de ingediende klacht via een hoorzitting. Per zitting is de voorzitter aanwezig samen met twee leden. De leden kunnen ook plaatsvervangend voorzitter zijn. De commissie wordt ambtelijk ondersteund door het secretariaat. Per zittingsavond worden ca. 3 zaken behandeld. 

Als lid van de commissie zorg je ervoor dat de feiten op tafel komen. Je zorgt voor duidelijkheid over de inhoudelijke en procedurele context van de besluiten. Je draagt bij aan het verhelderen van de standpunten en argumenten van de gemeente en de belanghebbende(n). Je toetst besluiten aan de eisen van rechtmatigheid en doelmatigheid.  

Na de hoorzitting is het streven dat er binnen 3 weken een advies aan het bevoegd bestuursorgaan ligt. De commissie heeft ook aandacht voor de verbetering van het besluitvormingsproces en geeft hierover waar nodig ook advies aan het gemeentebestuur, de raad of de burgemeester. Jaarlijks evalueren de commissie, de burgemeester en de gemeentesecretaris het afgelopen jaar.  

Kennis & kwaliteiten

  • Commissieleden hebben een juridische en/of bestuurlijke achtergrond, zodat de commissie bestaat uit personen met verschillende professionele achtergronden.
  • Commissieleden hebben affiniteit met de bestuurlijke context waarin besluiten worden genomen en zijn in staat in die context een onafhankelijke positie in te nemen.
  • Goede communicatieve en sociale vaardigheden. Je hebt een kritische en oplossingsgerichte houding.
  • Je bent in staat een onafhankelijk oordeel te vormen, snel tot de kern van de zaak te komen en beschikt over goede adviesvaardigheden. 
  • Je bent onafhankelijk en onpartijdig. Je hebt geen binding met onze gemeenteraad, het college of de burgemeester. Ook voer je als professional geen juridische procedures tegen onze gemeente.
  • Bezwaardossiers worden uitsluitend digitaal beschikbaar gesteld. We verwachten daarom dat commissieleden de beschikking hebben over een tablet of laptop die zij mee kunnen nemen naar hoorzittingen.


Dit bieden wij jou

  • Een benoeming vanaf 1 maart 2026 voor de periode van 4 jaar, met de mogelijkheid tot verlenging van één zittingstermijn van nogmaals 4 jaar.
  • Een vergoeding van € 184,-- per bijgewoonde vergadering/zitting en reiskostenvergoeding op basis van € 0,37 per kilometer, gerekend vanaf het woonadres. 

Heb je nog vragen?
Neem voor meer informatie over de inhoud van de functie contact op met Maaike Kamp, secretaris bezwaarschriften- en klachtencommissie via 077-477 96 65 of Angelique Schatorje, juridisch ondersteuner via 077-477 93 93. Voor meer informatie over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Nathalie Leenen, Corporate Recruiter. Je kunt haar bereiken via 077 477 97 81.  

Het sollicitatieproces
Is deze functie echt iets voor jou? Stuur ons dan uiterlijk 24 november je motivatie en cv via sollicitatie de sollicitatiebutton. We nemen alleen sollicitaties in behandeling die op tijd en compleet via deze site zijn ingediend, dus met een motivatiebrief en cv. Sollicitaties per e-mail worden niet in behandeling genomen.  

Noteer alvast in je agenda 
De eerste gesprekken vinden plaats op 1 december. Hierbij zijn de voorzitter en de secretaris van de commissie aanwezig. In een tweede gesprek spreek je met de medewerker juridische ondersteuning en afdelingshoofd Advies en Ondersteuning. Dit gesprek is gepland op 3 december.