Kwaliteitsmedewerker Informatiebeheer
Over de vacature
- Openingsdatum
- 3 november 2025
- Sluitingsdatum
- 27 november 2025
- Salaris
- € 3171 - € 4464
- Vakgebied
- Automatisering/ICT
Het team Informatiebeheer is op zoek naar een enthousiaste collega!
Kwaliteitsmedewerker Informatiebeheer
36 uur per week
Ons team
Je komt te werken bij team Informatiebeheer, dat is een onderdeel van de afdeling Informatievoorziening. Het team Informatiebeheer staat aan de vooravond van grote veranderingen. Onze focus verschuift van het achteraf archiveren naar het vooraf goed inrichten van Informatiebeheer in de processen zelf. Jij krijgt dus een belangrijke rol om onze collega’s te adviseren en ondersteunen bij het verder op orde krijgen van onze informatiehuishouding. We vormen inmiddels één team met onze buurgemeente Venray. In totaal werken 25 mensen voor Team Informatiebeheer die zich elke dag weer met heel veel energie en passie inzetten om de informatievoorziening en dienstverlening naar een hoger peil te brengen.
Wat doe jij?
Als Kwaliteitsmedewerker Informatiebeheer maak jij écht het verschil! Je ondersteunt één of meerdere vakteams bij het verbeteren van de kwaliteit van hun informatiehuishouding. Je controleert of dossiers en zaken compleet zijn, zodat ze digitaal gearchiveerd kunnen worden volgens de geldende regels. Dankzij jouw inzet krijgen collega’s én inwoners toegang tot waardevolle informatie. Je helpt, coacht en adviseert collega’s bij het digitale werken, bijvoorbeeld binnen projecten als de implementatie van een nieuw zaaksysteem en de overgang naar Microsoft365. Je voert kwaliteitscontroles uit, rapporteert hierover aan het management en geeft advies over verbeteringen.
Wat jou drijft?
Mensen écht verder helpen. Je legt dingen graag geduldig uit, zodat collega’s het de volgende keer zelfstandig kunnen doen. Ook zorg je voor een zorgvuldige overdracht of vernietiging van dossiers, helemaal volgens de regels. Zo draag jij bij aan een betrouwbare, toekomstbestendige en transparante informatievoorziening voor de hele organisatie.
Jouw werkweek
Je begint met een projectoverleg over de migratie van informatie van de netwerkschijf naar Microsoft365. Daarna duik je met het vakteam in de bestaande documenten: wat is archiefwaardig, en hoe zorgen we ervoor dat alles straks nóg beter vindbaar is in de nieuwe omgeving?
De volgende dag werk je samen met en bij het vakteam. Collega’s weten je te vinden met vragen en jij helpt ze soepel op weg in de systemen. Het zaaksysteem ken je als je broekzak, en je vindt het leuk om het digitale werken hiermee te promoten. Op woensdag werk je met je projectcollega’s aan Zaakgericht Werken. Je denkt mee over procesverbeteringen en adviseert over het goed opslaan van informatie. Later die week geef je een training over Zaakgericht Werken aan een enthousiaste groep collega’s. Tussendoor maak je tijd voor kwaliteitscontroles, administratie, het beantwoorden van vragen via Topdesk én een brainstormsessie over het verbeteren van de training op basis van gebruikersfeedback. Kortom: jouw week is afwisselend, dynamisch en vol impact!
Een collega aan het woord
“Je hebt overzicht, helpt collega's vooruit én zorgt dat informatie altijd vindbaar is.”
Ria Mink-Gijzen, kwaliteitsmedewerker informatiebeheer
Kennis & kwaliteiten
- Je hebt een proactieve werkhouding, bent resultaatgericht en weet anderen te betrekken om samen tot het beste resultaat te komen.
- Je beschikt over HBO werk- en denkniveau, aangevuld met relevante vakinhoudelijke kennis en/of opleidingen, zoals de leergang Informatiebeheer, SOD II, recordmanagement, auditing of vergelijkbare trajecten.
- Je hebt aantoonbare ervaring met digitaal en zaakgericht werken binnen een overheidsorganisatie.
- Je bent goed thuis in digitaal archiveren, het opstellen en hanteren van vernietigingslijsten, en het werken met kwaliteitszorgsystemen.
Je bent werkzaam in Horst én in Venray waar je op dat moment nodig bent. Thuiswerken is mogelijk in overleg met jouw team.
Dit bieden wij jou
💶 Een salaris in schaal 8 van de cao Gemeenten (tussen € 3.171,- en € 4.464- bruto per maand bij 36 uur).
💡 Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% van je salaris, dat je flexibel kunt inzetten.
🚴 Reiskostenvergoeding, fietsplan en goede opleidingsmogelijkheden.
📚 Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei.
🏖️ De mogelijkheid om extra verlof te kopen.
🏦 Een goed geregeld pensioen bij ABP.
📄 Een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband bij goed functioneren.
Op dit moment wordt binnen de gemeente Horst aan de Maas gewerkt aan een nieuw functieboek, dat betekent dat deze functie opnieuw ingedeeld en gewaardeerd wordt.
Heb je nog vragen?
Neem voor meer informatie over de inhoud van de functie contact op met Jolanda Veenema, Teamleider Datamanagement en Informatiebeheer via 077 477 93 74. Voor informatie over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Nathalie Leenen, Corporate Recruiter. Je kunt haar bereiken via 077 477 97 81.
Het sollicitatieproces
Is deze functie echt iets voor jou? Reageer dan uiterlijk op 27 november.
Zet alvast in je agenda
De externe 1e gesprekken vinden plaats op 4 december en de 2e gesprekken op 9 december.
Horst aan de Maas dat zijn wij
Een tikje verlegen, bescheiden en nuchter. Harde werkers, die weten wat ze hebben bereikt, maar soms nog te weinig stilstaan bij hoe bijzonder dat eigenlijk is. Horst aan de Maas is geboren op het snijvlak van veen, zand en klei. In de afgelopen 100 jaar is Horst aan de Maas uitgegroeid tot een van de meest welvarende en gelukkige gemeentes van Nederland. Misschien zelfs wel van de wereld. En dat hebben we te danken aan onze grootouders. Zij hebben Horst aan de Maas getransformeerd; van slechte grond, naar agrarisch koploper van de wereld. Hoe? Door samen aan te pakken. Met vindingrijkheid en hard werken. Wij zijn aanpakkers en zorgen er samen voor dat we toewerken naar een gezonde, duurzame en veilige samenleving waar we met elkaar leven, wonen en werken. 16 hechte dorpen met trotse inwoners, waar het fijn is om op te groeien en waar je gezond en gelukkig oud kunt worden. Nu en in de toekomst.