Uittreksel burgerlijke stand

In een uittreksel uit de burgerlijke stand staan gegevens over een gebeurtenis in het verleden. Bijvoorbeeld: geboorte, huwelijk, partnerschap, echtscheiding of overlijden.

Aanvragen

Aanvragen doet u bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Bijvoorbeeld: bent u geboren in de gemeente Horst aan de Maas? Dan kunt u hier een afschrift van de geboorteakte aanvragen. Akten die door de voormalige gemeente Meerlo-Wanssum zijn gemaakt, vraagt u op bij de gemeente Venray.

Aanvragen kan op verschillende manieren:

  • Direct digitaal regelen. U betaalt bij onze internetkassa (iDEAL). U krijgt het uittreksel via de post thuis. Dit duurt meestal 5 tot 10 werkdagen.
  • Vanuit het buitenland. Bel ons op: +31 77 477 97 77.
  • Aan de balie. U maakt een afspraak en krijgt het uittreksel meteen na uw bezoek mee. Neem uw pinpas en een geldig identiteitsbewijs mee.

Internationaal uittreksel

Wilt u een uittreksel in meerdere talen? U kunt dit tijdens uw aanvraag aangeven. U krijgt dan een internationaal uittreksel dat u in het buitenland kunt gebruiken.

Voor wie aanvragen?

U kunt deze aktes voor uzelf of voor iemand anders aanvragen:

  • Geboorteakte voor uzelf en uw kind;
  • Huwelijksakte voor uzelf en uw partner;
  • Partnerschapsakte voor uzelf en uw partner;
  • Echtscheidingsakte voor uzelf en uw partner;
  • Akte beëindiging partnerschap voor uzelf en uw partner;
  • Overlijdensakte voor uw partner, kind en ouders.

Aanvragen met machtiging

U mag voor iemand anders een akte aanvragen in het gemeentehuis. Of iemand anders voor u. Bijvoorbeeld een vriend of vriendin of buurman of buurvrouw. Dat kan alleen met een machtiging. Maak hiervoor een afspraak. De gemachtigde neemt deze 3 documenten mee naar de afspraak:

  • eigen identiteitsbewijs;
  • een kopie van het identiteitsbewijs van degene over wie de akte gaat;
  • een ingevuld en ondertekend machtigingsformulier.

Prijs

€ 16,60

Een afschrift voor uw ouderdomspensioen is gratis. U neemt dan de brief van het pensioenfonds mee.