Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen
Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Meld dit zo snel mogelijk om misbruik te voorkomen.
Hoe werkt het?
- Meld de vermissing zo snel mogelijk. U voorkomt daarmee dat iemand misbruik kan maken van uw paspoort of ID-kaart. Uw paspoort of ID-kaart is dan direct ongeldig.
- Als uw paspoort of ID-kaart gestolen is: doe aangifte.
- Lukt het niet digitaal? Maak dan een afspraak: voor de vermissing van het paspoort of de ID-kaart). U kunt dan gelijk een nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen. U kunt ons ook bellen voor een afspraak via 077 - 477 97 77
- Vraag een nieuw paspoort of ID-kaart aan.
Belangrijk om te weten
- Is uw ID-kaart kwijt en afgegeven na 4 januari 2021? Dan moet u de DigiD-inlogfunctie met identiteitskaart laten blokkeren via de DigiD-helpdesk. Weet u niet zeker of u deze functie heeft geactiveerd? Log dan in op DigiD.nl (met de app of sms). Kijk bij inlogmethodes welke manieren voor u actief zijn.
- U bent niet verplicht een nieuw paspoort of ID-kaart aan te vragen als u nog een ander geldig identiteitsbewijs heeft (bijvoorbeeld een rijbewijs).
- Als iemand uw paspoort of ID-kaart vindt en inlevert bij de gemeente, dan vernietigen wij het. Ook wanneer u nog geen vermissing gemeld heeft.
- Vindt u het paspoort of de ID-kaart later weer terug? Lever het dan in bij de gemeente. Het is niet meer geldig.
Nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen
Na het melden van de vermissing, kunt u meteen een nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente.
U kunt ook kiezen voor een spoedaanvraag. U heeft dan binnen 2 werkdagen een nieuw paspoort of ID-kaart. U betaalt hier extra voor.