Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen

Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Meld dit zo snel mogelijk om misbruik te voorkomen.

Hoe werkt het?

  1. Meld de vermissing zo snel mogelijk. U voorkomt daarmee dat iemand misbruik kan maken van uw paspoort of ID-kaart. Uw paspoort of ID-kaart is dan direct ongeldig.
  2. Als uw paspoort of ID-kaart gestolen is: doe aangifteexterne-link-icoon.
  3. Lukt het niet digitaal? Maak dan een afspraak: voor de vermissing van het paspoortexterne-link-icoon of de ID-kaartexterne-link-icoon). U kunt dan gelijk een nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen. U kunt ons ook bellen voor een afspraak via 077 - 477 97 77
  4. Vraag een nieuw paspoort of ID-kaart aan.

Belangrijk om te weten

  • Is uw ID-kaart kwijt en afgegeven na 4 januari 2021? Dan moet u de DigiD-inlogfunctieexterne-link-icoon met identiteitskaart laten blokkeren via de DigiD-helpdeskexterne-link-icoon. Weet u niet zeker of u deze functie heeft geactiveerd? Log dan in op DigiD.nlexterne-link-icoon (met de app of sms). Kijk bij inlogmethodes welke manieren voor u actief zijn.
  • U bent niet verplicht een nieuw paspoort of ID-kaart aan te vragen als u nog een ander geldig identiteitsbewijs heeft (bijvoorbeeld een rijbewijs).
  • Als iemand uw paspoort of ID-kaart vindt en inlevert bij de gemeente, dan vernietigen wij het. Ook wanneer u nog geen vermissing gemeld heeft.
  • Vindt u het paspoort of de ID-kaart later weer terug? Lever het dan in bij de gemeente. Het is niet meer geldig.

Nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen

Na het melden van de vermissing, kunt u meteen een nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente.

U kunt ook kiezen voor een spoedaanvraag. U heeft dan binnen 2 werkdagen een nieuw paspoort of ID-kaart. U betaalt hier extra voor.