Herinrichting N554

De gemeente gaat de N554 in Tienray en Meerlo aanpassen. Daarmee maken we de N554 veiliger en rustiger. De weg is in slechte staat en heeft nieuw asfalt nodig. De gemeente wil de weg daarom nu meteen veiliger en minder aantrekkelijk maken voor doorgaand verkeer. Het gaat om het stuk van de N554 tussen de spoorlijn Tienray en Meerlo tot aan de gemeentegrens met Venray.

Inloopavond 19 mei

Op 19 mei presenteren we het definitief ontwerp tijdens een inloopavond:

  • Wanneer: maandag 19 mei 2025
  • Tijd: 19.30 tot 21.00. Er is geen programma, u kunt tussen 19.30 en 21.00 uur binnenlopen.
  • Waar: Cultureel Centrum 't Gasthoês, Horst

Wat is er al gebeurd?

In december 2023 is tijdens een informatieavond het eerste ontwerp gepresenteerd. Inwoners hebben toen gereageerd en ook daarna zijn nog reacties opgestuurd aan de gemeente. De dorpsraden van Meerlo en Tienray hebben hier veel contact over gehad met de gemeente. De gemeente heeft zoveel mogelijk opmerkingen meegenomen in het definitief ontwerp. Het college van burgemeester en wethouders (B en W) heeft eind 2024 het definitief ontwerp voor de N554 goedgekeurd. 

Wat gaat er veranderen?

De gemeente vindt het belangrijk dat er veilige fiets- en wandelroutes voor onze inwoners zijn. Tegelijk blijft de auto belangrijk. Dit staat in het mobiliteitsbeleid van de gemeente. De veranderingen op de N554 passen in het beleid van de gemeente.

Verbeteren veiligheid voor voetgangers en fietsers

  • Er komen bredere fietsstroken en stoepen.
  • We maken de weg smaller zodat er ruimte is voor de fietsstroken en stoepen.
  • Parkeren op de weg mag daarom niet meer.
  • In Meerlo komen bij de winkels in totaal 10 extra parkeerplaatsen in het plan. Deze parkeerplaatsen zijn tijdens de openingstijden van de winkels voor bezoekers (maximaal 1 uur parkeren). Buiten de openingstijden mag u daar langer parkeren.
  • Buiten de bebouwde kom is een vrijliggend fietspad.

Verkleinen kans op (ernstige) ongelukken

  • De maximumsnelheid in de bebouwde kom van Meerlo en Tienray verlagen we naar 30 kilometer per uur.
  • De maximumsnelheid buiten de bebouwde komen verlagen we naar 60 kilometer per uur.
  • Kruispunten en zebrapaden komen op verhoogde plateaus (soort drempels).
  • Er komen brede fietsstroken waardoor er meer ruimte is voor fietsers.
  • De ruimte voor auto's lijkt kleiner waardoor auto's langzamer gaan rijden.

Verminderen doorgaand (vracht)verkeer

  • Verkeer op de N554 op het kruispunt bij Clevers in Tienray krijgt geen voorrang meer.
  • De bus stopt bij bushaltes op de rijbaan.
  • We verlagen de maximum snelheid binnen en buiten de bebouwde komen. Hierdoor is het minder aantrekkelijk om via deze weg te rijden.

Verbeteren kwaliteit van de weg

  • De weg krijgt nieuw asfalt en nieuwe bestrating.