Trouwen in 2025 of later
Vanaf 1 januari 2025 kunnen bruidsparen zelf een locatie kiezen voor hun huwelijksvoltrekking of registratie van het partnerschap. Deze locatie moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Ook is het straks mogelijk om 's avonds te trouwen en om voor een eenvoudige ceremonie te kiezen.
Wat verandert er per 1 januari 2025?
Eigen locatie kiezen
U kunt uw huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie laten plaatsvinden in de trouwzaal of de raadszaal in het gemeentehuis. Of u kiest voor een eigen locatie. Deze locatie moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- De locatie is op een officieel adres in gemeente Horst aan de Maas.
- U mag trouwen in een tuin. Er moet wel een alternatief zijn als het slecht weer is (tent of gebouw).
- De locatie heeft alle vergunningen en ontheffingen die nodig zijn. Zoals een ontheffing brandveiligheid, Alcoholwetvergunning, enzovoort.
- Is de ceremonie in of bij een woning van iemand?
- Dan moet u zelf voldoende maatregelen nemen om ongelukken bij brand te voorkomen.
- Er mogen niet meer dan 150 mensen op de locatie zijn.
- De locatie is op de dag van de ceremonie voor iedereen toegankelijk.
- De locatie is geschikt voor mensen met een lichamelijke handicap.
- De ceremonie kan zonder hinder of storingen plaatsvinden.
- De locatie is geschikt voor een ceremonie door de gemeente. Zij is niet in strijd met de openbare orde en veiligheid of goede zeden.
- Er is een tafel, stoel en kleedruimte voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
- Een religieuze plechtigheid is duidelijk gescheiden van de ceremonie. Het burgerlijk huwelijk vindt plaats voordat de religieuze plechtigheid plaatsvindt.
U moet een verklaring invullen dat de locatie aan de voorwaarden voldoet.
Ceremonie in de avond
Een ceremonie in de avond is ook mogelijk. Uw ceremonie duurt uiterlijk tot 20.00 uur.
Eenvoudige ceremonie
U kunt vanaf 1 januari 2025 kiezen voor een eenvoudige ceremonie.
- Deze ceremonie is in de trouwzaal in het gemeentehuis;
- Op dinsdag of woensdag om 9.30 of 10.00 uur;
- Bij de ceremonie kunnen maximaal 20 personen (inclusief het bruidspaar en getuigen) aanwezig zijn;
- De gemeente kiest uw trouwambtenaar;
- De ceremonie duurt maximaal 15 minuten;
- De trouwambtenaar:
- Doet alleen wat volgens de wet nodig is voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap;
- Leest een standaard gedicht voor.
Ik wil gebruikmaken van de nieuwe mogelijkheden. Hoe regel ik dat?
- Vanaf 1 januari 2025 kunt u dit digitaal regelen. Eerder is helaas niet mogelijk, omdat we onze systemen moeten aanpassen;
- U kunt alvast uw locatie reserveren. U regelt dit met de eigenaar van de locatie. Houd er rekening mee dat er misschien geen trouwambtenaar beschikbaar is op die dag. U kunt als u dat wilt, zelf een trouwambtenaar voor een dag aanvragen;
- U doet na 1 januari 2025 aangifte van uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap. U kunt dan ook een trouwambtenaar reserveren of een eenvoudige ceremonie in de trouwzaal in het gemeentehuis.