Consulent Werk en Inkomen (32 uur)
Over de vacature
- Openingsdatum
- 28 januari 2025
- Sluitingsdatum
- 13 februari 2025
- Uren per week
- 28 - 32, 32 - 36
- Salaris
- € 3359 - € 4811
- Vakgebied
- Financieel/economisch, Maatschappelijk/sociaal cultureel, Welzijn
Ben jij iemand die in het contact met de inwoner een juiste balans kan vinden tussen aansluiten en activeren? Heb jij passie voor het organiseren van de juiste ondersteuning, ook op het financiële vlak, zodat een inwoner (weer) kan meedoen in de samenleving? Kortom; ben jij in staat om inwoners in hun kracht te zetten, aanvragen levensonderhoud en heronderzoeken te beoordelen? Dan zoeken wij jou als aanvulling in ons team Meedoen en Geldzaken!
In verband met doorstroom zijn wij binnen ons team Meedoen en Geldzaken op zoek naar een nieuwe collega:
Consulent Werk en Inkomen (32 uur)
Binnen het team Werk, Inkomen en Zorg is jouw team verantwoordelijk voor inwoners met vragen over werk en financiën. Heb jij ervaring op het gebied recht- en doelmatigheid? Dan is dit jouw job!
Wat doe jij?
We willen graag dat iedereen deelneemt binnen onze gemeenschap. Met inwoners die in het dagelijks leven problemen tegenkomen op het gebied van meedoen en geldzaken gaan we op zoek naar de juiste ondersteuning. Vanuit verbinding en vertrouwen gaan we met inwoners in gesprek, met als doel stress te verlagen, stabiliteit te verhogen en zo in te zetten op gezonde en gelukkige inwoners. Dat begint bij het in beeld hebben en brengen van de leefwereld van de inwoner en vervolgens een analyse te maken van wat de inwoner nodig heeft om stabiliteit te creëren op verschillende levensgebieden. Wij vinden het belangrijk dat inwoners zich gezien voelen en (weer) mee kunnen doen in de samenleving. Naast de gesprekken met de inwoner beoordeel je ook aanvragen Levensonderhoud Participatiewet, Bijzondere bijstand en andere aanverwante regelingen.
Als consulent ben je verantwoordelijk voor zowel de doelmatigheid als de rechtmatigheid. We geloven erin dat deze combinatie van taken zorgt voor meer kwaliteit en maatwerk.
Het team
Je werkt zelfstandig, maar kunt rekenen op een team dat altijd voor jou klaarstaat. Iedere collega heeft zijn eigen specialisme zoals inkomen, inburgering, statushouders, schuldhulpverlening, re-integratie en jobcoaching. We werken integraal samen met andere afdelingen binnen het sociaal domein waardoor je laagdrempelig een casus kunt bespreken of samen kan sparren. Het team bestaat uit 27 medewerkers, en we zijn samen volop in beweging en ontwikkeling. Jij kunt hier een steentje aan bijdragen en meedenken; ontwikkelen doen we namelijk samen. De missie van het team is:
"Wij zijn trotse professionals die midden in de samenleving staan van waaruit we verbinding maken met de inwoners om de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie te bevorderen."
Om dit te bereiken vinden we het belangrijk dat we elkaar inspireren en faciliteren. We willen een team zijn waar alles bespreekbaar is of wordt gemaakt. Waar je jezelf kan zijn, de ruimte krijgt om te denken en te groeien en waar je kritisch naar jezelf en anderen mag kijken om elkaar te helpen ontwikkelen. In jouw functie krijg je voldoende ruimte om te doen wat nodig is.
Jouw werkdag
Donderdagochtend, je start je werkdag met een huisbezoek. Daar bespreek je niet alleen inkomensondersteuning en passend werk, maar breng je in beeld of de inwoner op andere levensgebieden ondersteuning nodig heeft. De uitkeringsaanvraag wordt opgepakt en de inwoner geeft aan behoefte te hebben aan een gestructureerde werkplek waar aandacht is voor beperkingen. Daarnaast vertelt de inwoner over schulden en dat het niet lukt om het huishouden goed op orde te krijgen. Samen stel je een plan van aanpak op dat gericht is op meedoen en bestaanszekerheid. Je kijkt met een brede blik naar de inkomensondersteuningsaanvraag. Zo bespreek je intern met een collega werkgeversdienstverlening en een jobcoach of zij een passende werkgever zien voor deze inwoner. Je vraagt een collega van schuldhulpverlening om mee te denken en overlegt met een collega van Wmo; zij zal contact opnemen met inwoner om te bespreken of hij zorg/begeleiding nodig heeft. Vervolgens heb je nog tijd voor het uitwerken van gevoerde gesprekken en andere administratieve taken. Tijdens het wekelijkse teamoverleg stemmen jullie onderling af over werkprocessen en inhoudelijke keuzes. In de middag heb je een gesprek met een inwoner die een baan heeft gevonden. Hij wil de ondersteuning vanuit de gemeente stopzetten. Vervolgens ga je meteen door naar een werkgever. Een inwoner is hier onlangs gestart en jullie voeren samen een evaluatiegesprek. Aan het einde van de dag bel je met een aantal VSO-leerlingen om afspraken in te plannen. Je wil graag met ze in gesprek over de overgang naar werk. Waar nodig verwerk je alle belangrijke zaken van deze dag in het dossier van de inwoner zodat je collega’s de informatie kunnen terugvinden. Geen dag is hetzelfde!
Een collega aan het woord
“Als consulent binnen het team Meedoen en Geldzaken is mijn werkdag positief afgerond wanneer ik goede gesprekken heb gehad met de inwoner. Samen zoeken naar oplossingen en mogelijkheden binnen de verschillende leefgebieden die er zijn. We kunnen het hebben het over de financiële situatie, de mogelijkheden om te participeren, onderwijsmogelijkheden, het verbeteren van de taal, andere mensen ontmoeten, kortom alle aspecten die ervoor kunnen zorgen om iemand weer in zijn kracht te zetten. Dit maakt mijn werk ontzettend interessant en uitdagend! En om dit iedere dag te mogen doen met een topteam zorgt ervoor dat ik met plezier naar mijn werk ga.”
Dominique van Gorkum – Consulent Meedoen en Geldzaken
Kennis & kwaliteiten
- Je bent in staat om verbinding met de inwoner te maken en zo de situatie goed in kaart te brengen;
- Je beschikt over empathisch vermogen;
- Zelfstandig en oplossingsgericht werken zit in jouw DNA;
- Je hebt een HBO werk- en denkniveau;
- Je hebt kennis van de participatiewet of je bent gemotiveerd om de inhoud en de uitvoering van de wet eigen te maken;
- Je krijgt energie van werken met en voor onze inwoners;
- Je bent een professional die energie krijgt van nieuwe uitdagingen en regie en stelling durft te nemen;
- Je bent gedreven en daadkrachtig om de inwoner weer mee te laten doen in onze samenleving;
- Je vindt het leuk om te werken aan je eigen ontwikkeling en die van het team.
Dit bieden wij jou
De functie is ingedeeld in schaal 9. Dit is minimaal € 3.359,- en maximaal € 4.811,- bruto per maand (bij een fulltime dienstverband). De inschaling vindt marktconform plaats op grond van opleiding en ervaring, eventueel in een aanloopschaal. Daarnaast heeft de gemeente goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder het Individueel Keuzebudget (IKB 17,05% van het brutosalaris), reiskostenvergoeding, fietsplanregeling en de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen door opleidingen en trainingen.
Deze functie wordt in eerste instantie voor een jaar ingevuld. Zijn we daarna allebei tevreden? Dan gaan we samen verder en krijg je een dienstverband voor onbepaalde tijd.
Heb je nog vragen?
Neem voor meer informatie over de inhoud van de functie contact op met Evi de Kleijne via 06-81962558 of Richard Lemmens via 06-22551987. Voor informatie over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Nathalie Leenen, Corporate Recruiter. Je kunt haar bereiken via 06-81 96 26 93.
Het sollicitatieproces
Is deze functie echt iets voor jou? Stuur ons dan uiterlijk 13-02-2025 je motivatie en cv via www.banenpleinlimburg.nl. We nemen alleen sollicitaties in behandeling die op tijd en compleet via deze site zijn ingediend, dus met een motivatiebrief en cv. Sollicitaties per e-mail worden niet in behandeling genomen. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de procedure.
Zet alvast in je agenda:
De 1e gesprekken vinden plaats op woensdag 19 februari 2025 en de 2e gesprekken op donderdag 20 februari 2025 in de middag. Het arbeidsvoorwaarden gesprek vindt plaats op dinsdag 25 februari in de middag.
Horst aan de Maas dat zijn wij
Een tikje verlegen, bescheiden en nuchter. Harde werkers, die weten wat ze hebben bereikt, maar soms nog te weinig stilstaan bij hoe bijzonder dat eigenlijk is. Horst aan de Maas is geboren op het snijvlak van veen, zand en klei. In de afgelopen 100 jaar is Horst aan de Maas uitgegroeid tot een van de meest welvarende en gelukkige gemeentes van Nederland. Misschien zelfs wel van de wereld. En dat hebben we te danken aan onze grootouders. Zij hebben Horst aan de Maas getransformeerd; van slechte grond, naar agrarisch koploper van de wereld. Hoe? Door samen aan te pakken. Met vindingrijkheid en hard werken.
Wij zijn aanpakkers en zorgen er samen voor dat we toewerken naar een gezonde, duurzame en veilige samenleving waar we met elkaar leven, wonen en werken. 16 hechte dorpen met trotse inwoners, waar het fijn is om op te groeien en waar je gezond en gelukkig oud kunt worden. Nu en in de toekomst.
Wil je meer zien van onze gemeente? Maak kennis met ons op Horst aan de Maas, dat zijn wij!
- Locatie
- Horst
- Adres
- Wilhelminaplein 6, 5961ES, Horst
- Stad
- Wilhelminaplein 6, 5961ES, Horst