Automatische incasso

Wilt u uw belastingaanslag automatisch en in termijnen betalen? Of wilt u iets wijzigen in de automatische incasso die u al heeft afgegeven? Dit kan digitaal. U kunt de automatische incasso ook digitaal stoppen.

Handig

  • Met automatische incasso vergeet u niet te betalen.
  • U voorkomt extra kosten.
  • U betaalt de belastingaanslag per maand. De gemeente verdeelt het bedrag over de maanden die er in dit jaar nog zijn. Regelt u de incasso in februari? Dan schrijft de gemeente het bedrag in 10 termijnen af. Regelt u de incasso in oktober? Dan schrijft de gemeente het bedrag in 2 termijnen af.
  • Heeft u al een incasso? Dan verdeelt de gemeente het bedrag over de maanden die er in dit jaar nog zijn. Krijgt u de belastingaanslag in februari? Dan schrijft de gemeente het bedrag in 10 termijnen af. Krijgt u de belastingaanslag in oktober? Dan schrijft de gemeente het bedrag in 2 termijnen af. 
  • Ondernemers kunnen alleen schriftelijk (op papier) een automatische incasso regelen. 

Voorkom extra kosten

Zorg ervoor dat u elke maand voldoende geld op uw rekening heeft staan. U voorkomt zo dat we de regeling moeten stopzetten en u zelf het bedrag moet overmaken. Ook voorkomt u zo een aanmaning met extra kosten.

We schrijven het bedrag af aan het einde van elke maand. De eerste afschrijving is in de eerste maand nadat u de aanslag heeft ontvangen.

Wat u verder moet weten

  • Bent u het niet eens met het afgeschreven bedrag? Dan kunt u het bedrag binnen 56 dagen laten terugboeken door uw bank.
  • Als u gebruik maakt van internetbankieren kunt u het afgeschreven bedrag direct laten terugboeken. Dat regelt u online in uw eigen bankomgeving (website of app).

U kunt alleen een automatische incasso aanvragen als u de belastingaanslag op uw naam ontvangt. Had u een automatische incasso, maar heeft nu iemand anders op het adres (partner of familielid) de belastingaanslag op zijn of haar naam gekregen? Dan vraagt diegene zelf een automatische incasso aan.

  • Kunt u de belastingaanslag niet of met moeite betalen? Dan heeft u misschien recht op kwijtschelding.
  • Heeft u tijdelijk moeite om uw belastingaanslag te betalen? Dan kunt u misschien met ons een betalingsregeling afspreken. 
  • In sommige gevallen kunt u uitstel van betaling krijgen. U schrijft dan een brief aan de gemeente waarin u uitlegt waarom u uitstel van betaling nodig heeft. Vergeet niet de brief te ondertekenen!

Meer informatie